La Primer División de Méxicu, tamién conocida a cencielles como Lliga MX o por motivos de patrociniu Lliga BBVA Bancomer MX,[1][2][3] ye la lliga de fútbol profesional más importante de Méxicu, ye'l primer nivel nel sistema de lligues de dichu país. Xuéguense dos torneos curtios por ciclu añal futbolísticu (cada unu col so campeón) denominaos Apertura y Clausura (nesi orde), antes llamaos Iviernu y Branu respeutivamente. El campeonatu definir por mediu d'una fase final posterior a cada fase regular, conocida como liguilla; clasifiquen a ella los ocho primeros llugares de la tabla xeneral.
A partir del Tornéu Apertura 2013, establecióse un alcuerdu de patrociniu col bancu BBVA Bancomer, polo que la Lliga MX pasó a denominase comercialmente como Lliga Bancomer MX.
Depués de la separación de dellos clubes de la Lliga Mexicana (fundada en 1902) y que crearon la llamada Lliga Nacional (creada en 1920); l'antagonismu y rivalidá ente dambos sectores terminó dos años dempués cola puesta en marcha d'una serie de negociaciones que dexaríen, non solo la unificación definitiva de dambes lligues, sinón la creación d'una estructura qu'entamara y desenvolviera el balompié nel país.
Darréu dempués de la fundación del organismu rector, y cola consecuente unión de los dos torneos rivales, creóse formalmente'l campeonatu de lliga, al que llamaron Campeonatu de primera Fuercia de la FMF. El silbatazo inicial de la temporada 1922-23 seria la tarde del domingu 22 d'ochobre de 1922. Nel partíu inaugural enfrentáronse América y l'España. Les cremes impunxéronse 2-0 con anotaciones de José Camote Izquierdo, anotador del primer gol, y Alfredo García Besné.[12][13]
Na temporada 1930-31, diversos conflictos direutivos causaron la suspensión del tornéu de lliga; la Federación decidió suspendelo pa solucionar definitivamente dichos problemes. Tres meses de braceos, llimaron aspereces y se refundó la competición col nome Lliga Mayor, qu'entamara dos competencies: la Preferente, compuesta por seis equipos, y la Primera Ordinaria, qu'exerció como un circuitu d'ascensu. Esta competencia tuvo durabilidá y foi creciendo hasta arrexuntar 16 equipos.
Oficialmente caltiénse la tesis de que'l campeonatu de Lliga empezó a apostase en 1943, sicasí, el 17 d'ochobre de dichu añu, nengún mediu mento l'entamu d'una nueva era y solo hasta 1949 úsase oficialmente per primer vegada la pallabra profesional.[14]
Por cuenta de la espansión de la lliga, tantu en clubes, como en númberu de xugadores; y la creciente contratación de futbolistes estranxeros, les Secretaríes de Gobernación y Facienda empezaron a primir a la lliga y a los clubes pa presentar contratos y otorgar permisos de trabayu amás de cumplir coles obligaciones fiscales por una senciellu razón, los xugadores yá yeren profesionales y cobraben bones cantidaes de dineru, pero taben daos d'alta en diverses empreses como emplegaos, esto ye, quería reconocese la esistencia del xugador profesional pa dalo d'alta na entós Secretaría del Trabayu y da-y tolos sos derechos llaborales, amás d'establecer les sos obligaciones de contribuyentes. Na década de los años 1930, ente refuxaos españoles, cubanos y refuerzos, militaron 92 xugadores estranxeros na lliga.
Les presiones veníen dende finales de la década de 1930, cuando se roblaron contratos bien alzaos a xugadores españoles. Esto fixo crisis en 1942 cuando la Federación Nacional (responsable del Campeonatu Nacional Amateur) manifestó la so molestia contra la Federación Mexicana de Fútbol y la Lliga Mayor por unviar xugadores profesionales al mentáu campeonatu inter-estatal, lo qu'evidentemente yera una ventaya inxusta frente al restu de les seleiciones estatales qu'escarecíen de dichu estatus y vencíen con relativa facilidá ante la seleición de la Lliga Mayor.
El 6 d'abril de 1943, a iniciativa del presidente del Club América César Martino, los clubes integrantes de la lliga alcordaron vencer a les presiones gubernamentales y promovióse el rexistru formal del oficiu xugador de fútbol” na Secretaría del Trabayu y los consecuentes impuestos frente a Facienda.
Esto ye, el cambéu de paradigma del campeonatu de la Lliga Mayor aquel añu, nun tuvo rellación dalguna con una refundación, cambéu de nome o estatutos y tampoco col entamu d'un nuevu formatu de competencia. Yera sía que non un cambéu contractual y fiscal de la rellación ente lliga y autoridaes, que nun afectaba la continuidá histórica del tornéu fundáu en 1922. En dicha asamblea, aprobóse la inclusión de Guadalajara y Atlas, que yá compitieren na Copa 1942-43.[15]
Otru de los fenómenos qu'asocedió en 1943, nun foi en realidá una fusión de les lligues más importantes del país, sinón una inclusión de clubes d'otros circuitos al senu de la Lliga Mayor, la única afiliada a la Federación Mexicana de Fútbol. De los ocho equipos contendientes del campeonatu de 1942-43, seis permanecíen nel circuitu: América, Atlante, Marte, Asturias, España y Moctezuma de Orizaba (esti postreru, antiguu miembru de la Lliga Veracruzana y que participaba como miembru plenu de la lliga y la FMF dende 1941-42). Necaxa sumió por problemes económicos y alministrativos derivaos de la muerte del so fundador William H. Fraser. La Seleición Jalisco, escuadra integrada por xugadores de los clubes Guadalajara, Oro y Atlas de la Lliga d'Occidente, y que participaba como convidáu dende 1940-41;[16] tamién sumió, pa dar pasu al ingresu formal de los clubes Atlas y Guadalajara (Oro fadríalo hasta 1944-45) na Lliga Mayor. Y a ellos hai que sumar tamién los debúes de Veracruz (que nació de la fusión de los clubes Iberia y Sporting que yá participaren con regularidá na Lliga Mayor), y ADO de la Lliga Veracruzana. D'esta forma, na práutica, la lliga solo tuvo una espansión de 4 clubes, y non una unificación de torneos.
España y Asturias, que marcaren dómina por el so estilu espectacular, ofensivu y eficaz, fueron los primeros campeones de la nueva etapa; Asturias en 1943-44 y España en 1944-45, sobresaliendo nellos dos delanteros de lleenda: l'español Isidro Lángara, del España, y l'arxentín Roberto Aballay, del Asturias, los únicos delanteros con 40 goles nuna temporada. Cabo mentar qu'arriendes de esti mentáu campeonatu, l'España recibió en propiedá'l troféu orixinal de la lliga, que la mesma determino otorgaría al primer club que consiguiera cinco títulos; situación qu'establecería la continuidá y conexón direuta ente'l Campeonatu de primera Fuercia y l'actual máximu circuitu.[17]
Salvo'l Guadalajara, tolos conxuntos incluyíen xugadores estranxeros en proporción escesiva. El 9 de payares de 1943 la FMF llindó a cuatro'l númberu d'estranxeros per equipu. Por causa de que munchos de los afeutaos empezaron a naturalizase, el Presidente de la República, Manuel Ávila Camacho, decretó que pa la temporada 1945-46 cada equipu tendría de participar (na Ciudá de Méxicu), con un mínimu de seis xugadores mexicanos por nacencia y pa la siguiente con siete a lo menos.
Veracruz foi'l primer campeón del interior de la república, encabezáu por Luis "Pirata" Fuente na temporada 1945-46. Esta temporada carauterizar polos abuitaos marcadores y l'altu permediu de gol per partíu.
Atlante coronóse campeón na temporada 1946-47 metanes polémica. La mayor parte del tornéu'l León y l'Atlante apostábense'l primer llugar de la tabla; el penúltimu partíu enfrentar y definiría al ganador. L'alcuentru tuvo de llevase a cabu na ciudá de León, pero una cuarentena vixente por causa de un biltu de fiebre aftoso provocó que la sede fuera camudada al Estadiu Olímpicu de la Ciudá de los Deportes, casa del Atlante que, cola ventaya de xugar como llocal, l'empate a cero final axudicó-y el títulu de lliga.
Primeros títulos del León
Esitosa foi l'asociación ente Adalberto "Dumbo" López y el León. Como integrante d'esti equipu, "Dumbo" López foi'l primer delanteru mexicanu en ganar tres títulos de golio en ringlera nes xustes 1946-47, 1947-48 y 1948-49. Mentanto, el León proclamóse Campeón de Lliga nes temporaes 1947-48 y 1948-49, y Campeón de Copa Méxicu en 1948-49. El conxuntu esmeralda inda siguió la so collecha de títulos al ganar los campeonatos de 1951-52 y 1955-56. En dos d'estos campeonatos (1947-48 y 1955-56) tuvo qu'encarar partíos de desempate ante'l Oro, pa llograr el cetru.
En cuestiones alministratives, la Lliga Mayor terminó dixebrándose de la Federación y, tres numberoses negociaciones y proyeutos, dambes unificáronse en 1948, lo que se considera una refundación de la FMF. Ente les principales reformes derivaes de lo anterior, foi la de profesionalizar el fútbol, pa ello crearon una "caña" con eses carauterístiques separada de la amateur, poro, la competencia camudó de nome denominándose Campeonatu de la Caña Profesional.[18]
Campeonísimo Guadalajara
Dempués de tener la denominación coloquial de yá méritu—por cuenta de les abruptas cayíes en temporaes onde se perfilaba como campeón—, el Guadalajara convertir na dinastía más dominante de la dómina al ganar cuatro campeonatos de lliga consecutivos ente 1958-1962 y un total d'ocho nun ralu de 13 años ente 1957 y 1970. Nesi mesmu periodu llogró dos títulos de la Copa Méxicu, en 1962 y 1970, y siete como Campeón de Campeones ente 1957 y 1970. Tamién consiguió'l títulu de campeón de la Copa de Campeones de la Concacaf 1962. Tou ello so un naciente y masivu sofitu popular en tol país, basándose na simpatía que-y xeneraba al públicu la so condición de xugar puramente con xugadores nacíos en Méxicu.
Coles mesmes, clubes como Atlas (1950-51), Oro (62-63), Tampico (1952-53), Zacatepec (1954-55 y 1957-58), y Marte (1953-54), vivieron los sos meyores años llogrando los sos únicos títulos de lliga, y, coincidentemente, nesti periodu los clubes capitalinos nun ganaron nengún campeonatu.
Nesti periodu producen los debúes en Primer División del Toluca (1953), Club Universidad Nacional (1962), y Cruz Azul (1964), clubes qu'habríen de convertise col pasu de los años n'instituciones esitoses de la historia del fútbol mexicano.
En 1960, cola eleición de Guillermo Cañedo de la Barcena como presidente de la FMF, modificáronse munchos reglamentos y estatutos y, polo pronto, la Lliga pasó a denominase de Primer División Profesional con tou y un Comité Direutivu autónomu ya independiente.
Surde la Liguilla
Col fin de llograr más ingresos económicos y faer más competitiva la lliga; Roberto Solís, presidente del Club León propunxo la realización d'una serie de postemporada, denominada como liguilla na que se van enfrentar los meyores equipos de la fase regular pa llograr el títulu. La propuesta foi secundada polos clubes Guadalajara y Toluca. El 23 de payares de 1970 apruébase'l formatu de competencia del campeonatu de lliga; hubo un empate na primer ronda de votación, una y bones la contraparte encabezada per América y Atlas, quería que se caltuviera'l sistema de definición por puntos, dempués de dos rondes más de votación, el votu calidable d'Alejandro Sarquís, presidente de la Caña de primer División, decidió l'aprobación del formatu. A partir de la temporada 1970-71 determinar estremar el tornéu en dos grupos de 9 equipos y apostar una final ente los líderes de grupu pa definir al campeón. El 25 de xunetu en La Bombonera apostóse'l duelu d'ida (rematando con empate a cero) y el 1 d'agostu xugóse la vuelta de la primer final ente'l América y el Toluca. Les Cremes coronar al vencer 2-0 a los Diaños nel Estadiu Azteca.[19]
La Máquina Celeste de Cruz Azul y la década de 1970
Encabezadura pol porteru Miguel Marín, Cruz Azul apoderó la década de 1970 al calificar a 9 liguillas, terminar en 4 ocasiones como líder xeneral y ganar 5 campeonatos de lliga nes temporaes 1971-72, 1972-73, 1973-74, 1978-79 y 1979-80.
Na temporada 1982-83 l'América terminó la temporada regular con 26 victories (17 como llocal), solo 3 derrotes, 61 puntos, y una efectividá del 80%; toes estes cifres representaben récores del fútbol mexicano, pero nuna de les más grandes sorpreses de la historia, el Guadalajara esaniciar en semifinales al vencelos 3-0 (global 4-2), nel Estadiu Azteca. Guadalajara nun llegaría más lloñe, yá que foi ganáu na final pol equipu de la Franxa, el Puebla F.C.
Nel tornéu siguiente'l América tomó revancha de la liguilla anterior y venció, na final, 3-1 (5-3 global), al Guadalajara, proclamándose campeón de la temporada 1983-84. Na temporada 1984-85 venció nun tercer partíu de desempate y con polémicu arbitraxe a los Pumas. Nel tornéu curtiu PRODE 1985, remontó una desventaxa que llograría nel xuegu d'ida (perdía 4-1), y venció 4-0 al Tampico Madero na vuelta, pa proclamase tricampeón del fútbol mexicano. Ganó tamién los títulos de 1987-88 ante Pumas de la UNAM y 1988-89 contra Cruz Azul; El so dominiu en dicha década incluyó 4 lideralgos xenerales, 10 participaciones nes 11 liguillas apostaes, según un títulu de Concacaf en 1987 y dos del Campeón de Campeones en 1988 y 1989.
Tigres, Puebla y Monterrey ruempen la hexemonía capitalina en liguillas colos títulos de 1981-82, 1982-83 y Méxicu 1986 respeutivamente. Guadalajara llogra'l so primer troféu na era de les liguillas, rompiendo una seca de 17 años na campaña 1986-87.
El Necaxa de la década de 1990, el porcentaxe y los torneos curtios
L'entamu de la década de 1990 vio al Puebla coronase nuevamente campeón de lliga na temporada 1989-90. Esi mesmu añu, la Franxa proclamóse tamién campeón de la Copa Méxicu, y al llograr dambos títulos nel mesmu añu, consiguió xunise al selectu grupu de los "Campeonísimos".
Na temporada 1991-92 naz el criteriu popularmente conocíu como "porcentaxe" pa definir al equipu que baxa del máximu circuitu. Este estrema los puntos llograos mientres les últimes trés temporaes ente'l númberu de xuegos efectuaos per cada equipu. Entós empezaríase de cero, polo que l'equipu a baxar sería'l que terminara n'últimu llugar xeneral. D'esta manera, correspuende al Cobres de Ciudad Juárez el nada prestosu honor de ser el primer equipu despidíu de la Primer División pola mor del "porcentaxe".
Copiando'l formatu de la Primer División Arxentina, a partir de 1996 apostar en Méxicu dos torneos per añu, cada unu cola so respeutiva Liguilla, denominaos nun principiu Iviernu y Branu, y dende 2002 Apertura y Clausura. Toluca, Pachuca y Santos son los cuadros que más provechu sacaron d'esta nueva forma de competencia, llogrando 7 campeonatos el primeru y 6 títulos los otros dos.
Esta década ye apoderada pol Necaxa, club que llogra un bicampeonatu nes 2 últimes temporaes llargues xugaes en Méxicu: 1994-95 y 1995-96, más un tornéu curtiu nel Iviernu 1998, a esto suman el so destacaes actuaciones algamando'l lideralgu xeneral en 1992-93, el grau de Campeonísimo en 1994-95 ganando la Copa Méxicu y solo ausentase en dos de les liguillas apostaes en dichu periodu. Toluca tamién sobresalió a la fin del deceniu al consiguir los títulos Branu 1998, Branu 1999 y Branu 2000. Nesti periodu, clubes como León, con 36 años (1991/92), Atlante, con 47 (1992/93), Cruz Azul con 17 (Inv. 97), y el mesmu Toluca, con 23 (Ver. 1998), ruempen llargues cadenes d'años ensin campeonatu de lliga. De la mesma manera debuten como campeones de liga instituciones consideraes pequeñes pola so infraestructura, historia y popularidá: UAG (93-94), Santos (Inv. 96), Pachuca (Inv. 99) y Morelia (Inv. 2000).
Década 2000 - 2010 Les dinastíes de Toluca, Pachuca y UNAM
La lliga que tuvo una importante crecedera futbolística nesta década, amuesa d'ello foi que nos años 2002[20]2006[21]2007[22] y 2008[23] la primer división atopábase clasificada dientro de les 10 meyores lligues del mundu según la IFFHS.
Nesta década destacaron de manera especial tres equipos:
El Toluca, quien consigue 4 títulos: Apertura 2002, Apertura 2005, Apertura 2008 y Bicentenariu 2010.
Pachuca, quien consigue 4 títulos: Iviernu 2001, Apertura 2003, Clausura 2006 y Clausura 2007.
UNAM, non tantu por consiguir 3 títulos, sinón pol fechu de ser el primer equipu en llograr un bicampeonatu desque se xueguen torneos curtios: Clausura 2004 y Apertura 2004, esti consiguíu so la direición téunica de Hugo Sánchez.
Tamién sobresalen los títulos del d'América pel branu 2002, Monterrey en Clausura 2003, Guadalajara n'Apertura 2006, y Atlante n'Apertura 2007, rompiendo raches de 13, 17, 9 y 14 años ensin ser campeón, respeutivamente.
Década 2010: Dómina Dorada de Tigres
La década empieza cola séptima corona d'Universidá Nacional na Clausura 2011. Pa l'Apertura 2011, preséntase otra racha rota, siendo'l club Tigres de la Universidad Autónoma de Nuevo León quien llogra'l so tercer campeonatu dempués de casi 30 años de nun llogralo. Santos Laguna consolídase como l'equipu más constante en finales del primer llustru de la segunda década del sieglu XXI llegando a 4 de 6 d'éstes ente 2010 y 2012.
El 4 de xunu de 2012 dar a conocer una serie de midíes pa reestructurar la lliga, qu'incluyeron proyeutos de remodelación nos estadios (como retirar mallas y rexes, y cubrir la totalidá de les llocalidaes con butaques individuales), alicar el tornéu de Copa Méxicu, dixebrar el circuitu de la Federación, renombrar esta como Lliga MX y axudicar esti postreru a un patrocinador xeneral.
Esta forma de reorganización, que como los otros cambeos vistos nel pasáu, nun implica un cambéu fondu nos estatutos, conflictos, derechos llaborales de los xugadores, derechos de tresmisión de los clubes y muncho menos nel sistema de competencia; pero entiéndense y contémplense dientro d'un plan pa la crecedera deportiva de la mesma.
Nel ámbitu deportivu, esta década yá guardo'l llogru del títulu más rápidu pa un equipu recién xubíu, cuando Tijuana llogró'l cetru n'Apertura 2012 con apenes 59 partíos nel máximu circuitu dende'l so ascensu en 2011. Amás de la consecución del bicampeonatu a manes de León n'Apertura 2013 y Clausura 2014, equipu que yá llograra unu en 1947-49. Asina mesmu quedó marcada como la década en que Guadalajara perdería la so hexemonía como l'equipu con más títulos nel fútbol mexicano, y pasaría a ocupar el so llugar América, en conquistando los torneos Clausura 2013 y Apertura 2014 en dicha década. Esto duraría pocu pa los azulcremas, tres el llogru del campeonatu de lliga nel Tornéu Clausura 2017 per parte de les Chivas, nuevamente empatando en títulos, con un total de 12. Hai de solliñar que los roxiblancos consiguieron el doblete en dicha temporada, al alzar el campeonatu de Copa tamién, emulando la fazaña de 1970 cuando consiguieron el campeonatu de primer División y la Copa Méxicu.
Mientres la presente década l'equipu de mayor constancia son los Tigres UANL, siendo finalistes en 6 ocasiones, llogrando 4 títulos nelles (Apertura 2011, Apertura 2015, Apertura 2016 y Apertura 2017); amás de concluyir en trés causes como líder xeneral de la competencia. Siguíu por Santos Laguna, en llegando a 4 finales, ganando 3 d'éstes: Clausura 2012, Clausura 2015 y Clausura 2018; y América con 4 finales y 2 títulos de la máxima categoría.
1945-46 Club de Fútbol Monterrey abandonó la Primer División a la fin del tornéu depués de severos problemes económicos, la desastrosa campaña qu'incluyó la mayor goliada de la historia de la lliga (Veracruz 14-0 Monterrey) y una cuota de 133 goles en contra; y les consecuencies alministrativu y deportivu pol llamentable accidente que-y costó la vida a 2 de los sos futbolistes y dexó mancaos de gravedá a otros 6.
1949-50 Real Club España y Club de Fútbol Asturias anunciaron a la fin de la campaña, el so retiru del máximu circuitu, la decisión basar na hostilidá que la comunidá española sintió nesi momentu, nel que'l fútbol convirtiérase en terrén fértil de disputes ente quien víen con rocea la presencia hispana n'infinidá d'estratos de la sociedá.[24]
1956-57 Antes d'empecipiar el tornéu, Club Puebla solicitó un permisu especial p'ausentase per un añu pa resolver los sos severos problemes económicos, que foi-y concedíu, sicasí yá nun pudo tornar al añu siguiente, pos la Federación alvirtió-y que solo podría volver por aciu un ascensu deportivu.[25]
En 1988 los dueños del Club Santos Laguna de Segunda División "A" (actual Ascensu Bancomer MX) adquieren la franquicia d'Ánxeles de Puebla y xube a Primer División.[33]
Antes d'empecipiar el tornéu Apertura 2002 xubió de primera "A" una nueva franquicia de Veracruz, propiedá del Gobiernu del Estáu, polo que l'equipu que yá esistía en Primer División foi treslladáu a Chiapas y surdió Chiapas Fútbol Club (Xaguares de Chiapas), ente que'l club xubíu adquirió'l nome oficial de "Tiburones Rojos de Veracruz".[37]
La franquicia de San Luis Fútbol Club cambéu de sede y nome, d'esta manera surdió una nueva franquicia: Chiapas Fútbol Club, sicasí díes más tarde retomó la identidá de los Xaguares de Chiapas.
La temporada apuéstase añalmente, estremada en dos torneos curtios, cada unu cola so propia liguilla y campeón. Empezando polos denominaos torneos de Apertura a finales del mes de xunetu o principios d'agostu, y terminando nel mes d'avientu. Cerrar colos llamaos torneos de Clausura, qu'empiecen a principios de xineru y terminen a finales de mayu o principios de xunu.
La competición consta d'un grupu únicu integráu polos 18 clubes que conformen el máximu circuitu, apostando 17 partíos cada unu, toos contra toos a una sola vuelta; Si al rematar les 17 xornaes de cada tornéu, dos o más clubes tuvieren empataos en puntos, la so posición na Tabla xeneral de clasificación va ser determinada atendiendo a los siguientes criterios de desempate:
De la temporada 1922-23 hasta'l tornéu Méxicu 1970, el campeón yera l'equipu que rematara como líder xeneral de la competencia, (tal como na mayoría de les lligues nel mundu) depués d'apostar partíos toos contra toos a visita recíproca (ye dicir dos vueltes). N'ocho causes fueron necesarios partíos extra pol títulu al producise un empate nel primer llugar de la tabla; esto foi nos torneos 1923-24, 1925-26, 1931-32, 1933-34, 1941-42, 1943-44, 1947-48 y 1955-56. Pero a partir del tornéu 1970-71, el campeón definir por un sistema de clasificación a ronda d'eliminación direuta, conocíu coloquialmente en Méxicu como "Liguilla".
El númberu d'equipos, orixinalmente de 8, foi aumentando o menguando yá fora por ascensos, descensos, desapaiciones, invitaciones o liguillas promocionales pasando a 9 en 1923-24, 7 en 1924-25, 8 en 1927-28, 9 en 1928-29, 8 en 1929-30, 5 en 1932-33, 6 en 1933-34, 5 en 1935-36, 6 en 1936-37, 7 en 1938-39, , 6 en 1939-40, 8 en 1940-41, 10 en 1943, 13 en 1944, 16 en 1945, 12 en 1950, 14 en 1955, 16 en 1964, 18 en 1970, 20 en 1974, 21 en 1986, 20 en 1987, 19 en 1994, 18 en 1995, 19 en 2001, 20 en 2002 y 18 dende 2004.
Antes del actual formatu de torneos curtios, yá s'apostaren 3 torneos de menor duración a les avezaes competencies llargues de doble vuelta, previos a les Copes Mundiales de Fútbol de 1970 y 1986.
Nel denomináu Méxicu 1970, los 16 equipos fueron estremaos en dos grupos de 8 equipos, nuna primer fase; los cualos solo enfrentar contra rivales del so sector, en duelu a visita recíproca. Dempués nuna segunda fase los 4 meyores de cada grupu fueron allugaos nun nuevu sector llamáu De campeonatu, que nuevamente apostaron partíos d'ida y vuelta, el líder d'esti sector, y qu'a la fin tamién lo foi de tola competencia, (y por consecuencia el Campeón) seria Cruz Azul. En cuantes que los peores 4 equipos de cada grupu de la primer fase, allugar n'unu llamáu De descensu, xugaron ente ellos duelos ida y vuelta, sicasí nun hubo descensu a la fin del tornéu.[41]
Nel PRODE 1985, estremar a los 20 equipos en 4 grupos de 5, solo xugóse ente los rivales del sector a visita recíproca, los 2 meyores de cada sector calificaron a la liguilla.[42]
Pal Méxicu 1986 estremar a los 20 equipos en dos grupos, igual que nos anteriores, xugáronse alcuentros ida y vuelta, solo contra adversarios del mesmu grupu. Los 4 meyores de caúnu pasu a la liguilla.[43]
Liguilla
Los ocho clubes calificaos pa la fase final del tornéu van ser allugaos en duelos direutos acordies con el llugar qu'ocupen na Tabla xeneral al términu de la xornada 17 (ye dicir 1 vs 8, 2 vs 7, 3 vs 6 y 4 vs 5).
La Liguilla consiste en partíos de visita recíproca de cuartos de final, semifinal y la gran final. Ye importante señalar qu'en casu d'empate nel marcador global, el primer criteriu de desempate ye'l gol de visitante, y de caltenese l'empate global, el segundu criteriu va ser la posición xeneral ocupada nel tornéu regular; con éses l'equipu que realizara más puntos ye quien va avanzar a la siguiente ronda. Estos criterios anular na final pol títulu; poro, en casu d'empate global va haber prórroga con tiempos extras y, de ser necesariu, ronda de penaltis.
El sistema de clasificación a la Liguilla varió; anque la constante foi que los equipos clasificaos definir pola so posición nos grupos preestablecidos de primeres de cada tornéu. De 1970 a 1975 los equipos fueron estremaos en dos grupos, a partir de 1975 y hasta 2004 en 4 (salvo los mentaos casos de los torneos PRODE 85 Y Méxicu 86), variando claro, en númberu d'integrantes; a partir d'Apertura 2011 sumen los grupos y los equipos clasifiquen d'alcuerdu a la posición na tabla xeneral, ye dicir los 8 primeros llugares.
La primera liguilla en 1970-71 solo consistió na gran final, qu'apostaron a visita reciproca los líderes grupales.
En 1971-72, 72-73 y 73-74 solo apostáronse semifinales ente líderes y sublíderes de grupos, pa depués dar pasu a la final.
En 1974-75 apostóse una liguilla grupal ente líderes y sublíderes de los 2 grupos de la campaña regular. Los 4 equipos xugaron a visita recíproca y a la fin el líder del sector sería campeón.
Les liguillas de 1976-77, 1978-79, 1979-80, 1980-81 y 1988-89 xugar con dos grupos de 4 equipos, toos contra toos a visita recíproca; los líderes xugaben la final. Nel restu xugóse sol sistema d'eliminación direuta, anque en 1991/92 surdió'l formatu de repechaje, por qu'equipos con mayor puntaje que los sublíderes o líderes de grupu, pudieren clasificar a la liguilla. Dichu sistema suspender ente Apertura 2004 y Clausura 2006, y foi esaniciáu definitivamente n'Apertura 2008.
Acordies colos reglamentos vixentes, nos casos d'empate en marcador global, el criteriu de desempate en liguilla varió; de la 1970-71 a 1973-74 definir nun tercer partíu de desempate en cancha neutral, y de persistir la igualdá, tiempos extras y penaltis. De 1974-75 al Méxicu 86 xugábense tiempos extras, y de siguir l'empate, tiros de penalti. Ente la temporada 1986-87 y la 1995-96 decidir sol criteriu de gol de visitante, ye dicir l'equipu que na serie dío y vuelto anotara más goles en calidá de visitante, (situación que definió'l títulu en 2 ocasiones: 1990-91 y 1995-96); Dar# en tiempos extras y tiros de penalti en casu de tener la mesma cantidá de goles en dambos partíos.
Ente l'Iviernu 1996 y Clausura 2012, les fases previes a la final (repechaje, cuartos de final y semifinales) definir por "meyor posición na tabla xeneral". A partir del tornéu Apertura 2012, el criteriu que s'aplica ye, de nueva cuenta, el de gol de visitante. Per otru llau, nel casu de la final los criterios fueron tiempos extras y penaltis (70-71 a Méxicu 86), un tercer partíu en cancha neutral (1972-73 y 1984-85), gol de visitante (86-87 a 95-96), gol d'oru (Iviernu 96 a Clausura 2004) y, dende Apertura 2004, tiempos extras y penaltis.
Cola creación de la Segunda División de Méxicu en 1950, instituyóse la disputa pol ascensu-descensu nel máximu circuitu a partir de la temporada 1950-51. Ente 1950 y 1968 el descensu definir de la manera tradicional: el postreru de la tabla xeneral dir a Segunda División. En 1968 creóse la liguilla pol non descensu qu'apostaben los dos o cuatro clubes con menos puntos, siempres y cuando nun esistieren más de tres puntos de diferencia ente los arreyaos. En 1985 suspendiéronse por cuenta de los fechos de violencia asocedíos en Zacatepec depués d'una invasión a la cancha por parte de los aficionaos, dempués de la derrota 1-0 ante Necaxa, que los condergó al descensu.
En 1991-92 instituyóse un sistema de descensu qu'en Méxicu se-y conoz coloquialmente como porcentaxe o tabla del descensu. El descensu ye cada dos torneos curtios, cuntando'l cociente que se llogra d'estremar los puntos llograos ente los partíos xugaos nos últimos seis torneos. Na Primer División baxa un solu equipu —obviamente, col peor permediu—, a la división inmediata, nesti casu la Lliga d'Ascensu. A los equipos recién xubíos o con menos de seis temporaes nel máximu circuitu sácase'l so cociente contabilizando namái les temporaes que lleven xugando. Por esta razón, el so permediu puede xubir o baxar con mayor facilidá. En casu de que dos equipos o más tengan exactamente'l mesmu permediu de puntos per partíu, va baxar aquél equipu que tenga peor diferencia de gol.
Como clausa de competencia, el reglamentu espresa qu'un equipu qu'ocupe l'últimu llugar de la tabla del descensu nun puede aportar a la Liguilla, entá tando asitiáu en posición de calificar. Esto aprobóse depués de que na temporada 1995-96 los Tigres de la Universidad Autónoma de Nuevo León baxaren y al empar calificáu nesi tornéu.
El llugar del equipu baxáu ocupar el campeón de la final pol ascensu de la Lliga d'Ascensu, qu'apuesten los dos campeones de los dos torneos curtios apostaos na temporada; en casu de qu'un equipu llogre los dos títulos va xubir automáticamente.
L'equipu que gane la final pol ascensu, tendrá de tar "Certificáu pa xubir", d'alcuerdu al Reglamentu de la FMF, de nun ser asina, nun va poder xubir y se -y "va compensar" con dos millones de dólares. Poro, l'equipu baxáu de primer División y el club certificáu con más puntos na Lliga d'Ascensu (sumando los dos torneos), van apostar una promoción a ida y vuelta pa determinar qué equipu va ocupar un llugar nel máximu circuitu.
La Lliga de Campeones de la Concacaf ye la máxima competición confederativa que pueden apostar los clubes mexicanos. A ella apuerten los campeones y subcampeones de los torneos Apertura y Clausura. Por disposición de la Concacaf, los campeones y sub-campeones de Méxicu tán obligaos a participar namái na citada competición, esto a manera d'aumentar la mira y competitividá del mesmu.
Copa Libertadores
Magar que nun correspuende la participación de clubes Concacaf en torneos CONMEBOL, la mayor competitividá y relevancia del so máximu tornéu, la Copa Libertadores, llevó a qu'a ente 1998 y 2003, cuatro o hasta ocho equipos mexicanos fueron convidaos a apostar un tornéu selectivu ente ellos xugáu n'Estaos Xuníos para dempués apostar dos places direutes a dicha competición. Estes fueron apostaes contra clubes venezolanos nel tornéu PreLibertadores, qu'intercambiaben les sos places en cuenta de un porcentaxe d'entraes y derechos televisivos.
En 2004 CONMEBOL dio dos places direutes a Méxicu (en 2005 aumentó a tres vía repechaje), colo que'l sistema de clasificación camudó: los campeones vixentes, al añu anterior de la disputa del certame, enfrentar pol boletu denomináu Méxicu 1, los boletos 2 y 3 yeren apostaos nun tornéu llamáu InterLiga, xugáu n'Estaos Xuníos, polos 8 equipos meyor allugaos nuna tabla xeneral que contemplaba los dos torneos curtios de la temporada.
Cada temporada quedaben refugaos p'apostar la Copa Libertadores aquellos equipos que resultaren campeones, esto por cuenta de la disposición de Concacaf de que los ganadores de la lliga en Méxicu van apostar el tornéu del área y asina tener qu'esperar dos años a lo menos p'aspirar a la competencia suramericana.
A partir de la temporada 2010-2011 enllantóse un nuevu sistema de clasificación:
Méxicu 1: El líder xeneral del tornéu Apertura de cada añu. Ensin importar si resulta campeón.
Méxicu 2: El segundu puestu de la tabla xeneral del tornéu Apertura de cada añu.
Méxicu 3: El campeón de la Supercopa MX, un tornéu apostáu ente los dos campeones del ciclu futbolísticu dientro de la Copa Méxicu.(Esti postreru, implementáu a partir de la temporada 2013-14, enantes correspondía al tercer meyor allugáu del tornéu d'Apertura)
Sicasí'l cambéu de formatu en 2016, según del calendariu del certame suramericanu, causó que los equipos mexicanos decidieren nun participar dende la edición 2017.
Nes temporaes 1923-24, 1925-26, 1931-32, 1941-42, 1943-44, 1947-48 y 1955-56 hubo empate nel primer llugar de la tabla y xugáronse partíos extra pol títulu. En cuantes que na campaña 1933-34 hubo triple empate nel visu y apostóse un triangular final.
En 1974-75 la liguilla consistió nuna ronda grupal ente los 4 clubes qu'ocuparon los 2 primeros llugares de los dos grupos en que s'estremaron los 20 equipos de la fase regular: Club León, Toluca, Cruz Azul y Unión de Curtidores. Apostóse toos contra toos a visita recíproca; el ganador del grupu sería'l campeón. El partíu Toluca 1-0 León de la quinta xornada definió'l títulu a favor de Toluca; nun ye una final como tal, yá que el reglamentu vixente entós, nun contemplo la realización d'una.[45]
De siguío amuésase la tabla histórica de la fase regular de primer División (1943-Cla 18.), na cual los datos nun contabilicen liguillas, partíos pol títulu o segundu llugar,[n 1] nin partíos d'ascensu o descensu.[n 2][46]
Nota: Sistema de puntuación históricu de 2 o 3 puntos per victoria. En cursiva equipos ensin participación nel circuitu 2017-18.
Estadístiques actualizaes hasta'l postreru partíu xugáu'l 20 de mayu de 2018.
1 Benjamín Galindo xugó los trés partíos de la liguilla pol non descensu correspondientes a la temporada 1981-82 con Tampico, serie na que perdería la categoría ante'l Atlas, estos duelos formen parte del so historial de xuegos na Primer División.[48]
En negrina, xugadores n'activu y el so club actual
Anguaño los derechos de tresmisión pa televisión abierta o rede nacional en Méxicu, de 16 equipos de la Primer División, tán partíos ente Televisa, TV Azteca y Grupo Imagen. Ente que nos sistemes de televisión de paga o acutada distribuyir ente TDN (sub-empresa de Televisa), SKY (al traviés de la canal «SKY Sports» tresmite partíos yá sía d'Azteca Deportes, de Televisa Deportes o Imaxe Televisión), ESPN (tresmite en direuto los xuegos de Santos y Atlas, los de Morelia, Tijuana y Veracruz diferíos per un día), Fox Sports tresmite 2, y Guadalajara ye tresmitíu pola so canal d'internet : Chivas TV y TDN.
Les empreses que tienen los derechos internacionales del Fútbol Mexicano, son Azteca América, ESPN Deportes (EUA), Fox Sports, Univision, Telemundo, y Al Jazeera.
En setiembre del 2011, la empresa brasilana Traffic adquirió los derechos de televisión de la Lliga Mexicana de Fútbol y la Seleición Mexicana a la Federación Mexicana, según un reporte que fizo públicu la consultoría Sports Pro y amás ESPN Brasil tamién la tresmite. L'alcuerdu foi hasta la Copa del Mundu del 2014.
Y de la mesma, Traffic revendió los derechos de televisión a la cadena árabe Al Jazeera pa los territorios d'Oriente Mediu, África del Norte y Francia, tamién hasta'l 2014.
La cadena asiática tien 16 canales de tresmisión vía Internet que lleven por nome AlJazeerasport.tv y onde se tresmite un partíu de la Lliga Mexicana a la selmana, nun hai un métodu definíu de la eleición.
Esta vía de comunicación tien la posibilidá de tener impautu en 23 países del Mediu Oriente y África del Norte, lo que dexa que se repare en países como Irán o Qatar. Tamién Oromar TV y Oromar HD d'Ecuador tien derechos pa tresmitila. En Centroamérica ye tresmitida por ESPN Llatinoamérica, Fox Sports y TDN. Eurosport tresmite en gran parte d'Europa.
Bañuelos Renteria, Javier (1998). Crónica del fútbol mexicano: Balón a tierra (1896-1932). Clío. ISBN 970-663-022-8.
Bañuelos, Javier; Calderón, Carlos; Krauze, León y Sotelo, Greco (1998). Crónica del fútbol mexicano: Los años difíciles (1970-1986). Clío. ISBN 970-663-024-4.
Calderón Cardoso, Carlos (2006). Anecdotariu del fútbol mexicano. Ficticia. ISBN 968-5382-40-9.
Calderón Cardoso, Carlos (1998). Crónica del fútbol mexicano: Por amor a la camiseta (1933-1950). Clío. ISBN 970-663-025-2.
Capo Zurita, Fernando Jesús (2009). Memoria futbolera.
Cid y Mulet, Juan (1960). Llibro d'oru del fútbol mexicano. Mariña Amic.
Galindo Zárate, Jesús y Hernández Y., Gustavo Abel (2007). Historia xeneral del fútbol mexicano. Televisa. ISBN 978-968-5963-22-0.
Krauze, León (1998). Crónica del fútbol mexicano: Moneda nel aire (1986-1998). Clío. ISBN 970-6630-026-0.
Macias Cabrera, Fernando (2007). Fútbol Profesional en Méxicu Primer División 1943-2007.
Ramírez, Carlos F. (2010). 11 décades de fútbol mexicano. Octavio Antonio Colmenares y Vargas. ISBN 978-607-00-3118-2.
Sotelo, Greco (1998). Crónica del fútbol mexicano: L'oficiu de les canches (1950-1970). Clío. ISBN 970-663-024-4.
Wolsfon, Isaac (2010). Los porteros del fútbol mexicano. 67 años d'historia de la primer división. Tintoreto. ISBN 978-607-00-3253-0.
Wolsfon, Isaac (1996). Historia estadística del fútbol en Méxicu. Nueva República. ISBN 970-91132-0-8.