Provién del términu Fonte Foyolo que significaría n'antiguu lleonésfonte nel fuexu, polo que se trataría d'un amiestu d'hidrotopónimo y ortotopónimo que fadríen referencia a una descripción física, yá que el pueblu alcontrar nuna fondalada y tien delles fontes naturales.
A lo llargo de la hestoria'l términu foi evolucionando, encontándonos n'escritos de distintes dómines con Fuent - Fuyuelo, Ontiyuelo, Ontioyuelo, Ontigüelo, Fonte Ôyuelo, Fontefoyuelo, Fuentehoyuelo, Fuentihoyuelo, Fontihoyuelos hasta llegar nel sieglu XIX al actual Fontihoyuelo. En dellos testos apaez siguíu por de Campos faciendo referencia a la contorna.
Nel títulu Marqués de Fuentehoyuelo caltiénse una forma arcaica del topónimu.
Ye bien probable que tengan el so orixe nesti topónimu los apellíos Hontiyuelo y Ontiyuelo.
Historia
El so orixe data a lo menos del sieglu XI, momentu nel que s'atopen les primeres referencies sobre'l pueblu en códices del Archivu de la Catedral de Lleón,[2] tales como que na primer metá del sieglu XI fueron donaos los llugares de Fontihoyuelo y Gordaliza de la Llomba pol rei Fernandu I de Lleón a los hermanos Gutier y Munio Alfonso, Condes de Grajal.[3] Munio casar en segundes nupcias cola condesa Mumadonna, dexando -y la cuarta parte de la villa de Fontihoyuelo, pero ella en 1066 donar a la Diócesis de Lleón xunto cola villa de Penilla.
Fuent - Fuyuelo.
En el obispado de Leon. Este lugar es solariego de Ruy Diaz Cabeza de baca e de Doña Teresa muger que fue de Joan Rodriguez de Cisneros e del Maestre de Santiago e de Pedro Fernandez Cabeza de baca e del Abad de Sant Hagund e de Johan Fernandez Cabeza de baca; e que á ý Ruiz Diaz ocho vasallos e Doña Teresa tres vasallos e del Maestre de Santiago nueve pecheros e Pedro Fernandez tres pecheros e del Abad uno e Johan Fernandez tres vasallos. Derechos del Rey. Pagan al Rey serviçios e monedas e non pagan fonsadera nin yantar porque nunca lo pagaron. Derechos del señor. Dan cada año por el San Martin cada uno por infurçion a su señor quince dineros. Dan al Meryno del Rey cada año de entrada VI maravedis.
Otru manuscritu nel qu'atopamos una descripción del pueblu, nesti casu muncho más completa, ye nel Catastru d'Ensenada[5] del sieglu XVIII, na que se encuetra información de la dómina sobre los habitantes, xeografía, impuestos, tierres, propiedaes y rentes ente otres coses.
Fontihoyuelo:
Villa con ayuntamiento en la provincia, audiencia territorial y capitanía general de Valladolid, partido judicial de Villalón, diócesis de León: SITUADO en un hondo, le combaten principalmente los vientos del norte y goza de CLIMA sano: tiene 70 CASAS; la consistorial en la que hay una buena y espaciosa sala con balcón en la fachada meridional; escuela de instrucción primaria, frecuentada por 32 alumnos de ambos sexos, a cargo de un maestro dotado con 1100 rs.; una hermosa y abundante fuente de buenas aguas, que surte al vecindario para beber y demás usos domésticos; un oratorio en una casa particular, y una iglesia parroquial de entrada (San Salvador), servida por un cura de presentación de los vecinos, 2 beneficiarios con el cargo de ad curam animarum y un capellán sin obligación de residir; el cementerio se encuentra al sur en un punto elevado que ocupó una iglesia demolida en 1842 por su estado ruinoso: Confina el TÉRMINO norte Villacarralón y Santhervás, este Bohadilla de Rioseco; sur Villalón, y oeste Villanueva; dentro de él se encuentran varios manantiales: El TERRENO participa de quebrado y llano, comprende un prado que se riega con los arroyuelos que se desprenden de los indicados manantiales. CAMINOS: los de pueblo a pueblo en mediano estado. CORREO: se recibe y despacha en Villalón. PRODUCCIÓN: trigo, cebada, y uva, se cría ganado lanar y mular. INDUSTRIA: la agrícola y recriación de muletas: dedícanse también algunos vecinos a hacer quesos. COMERCIO: exportación del sobrante de cerales para Villalón y Santander, y de ganados, lana y quesos para diferentes puntos; importándose en cambio los artículos de consumo que faltan. POBLACIÓN: 44 vecinos, 131 almas. CAPACIDAD PRODUCTIVA: 558 043 rs. IMPUESTOS: 57 429 rs. CONTRIBUCIÓN: 9113 rs. 27 mrs. PRESUPUESTO MUNICIPAL: 1300 rs., se cubre por reparto entre los vecinos.
Nel tomu VI de los Añales de la Real Academia Matritense d'Heráldica y Xenealoxía[7] faise una descripción bien detallada del llinaxe de los señores y marqueses de Fontihoyuelo, de siguío preséntase un resume:
En dalgún momentu ente 1037 y 1042 el monarca Fernandu I de Lleón vence a los hermanos Gutier y Munio Alfonso, condes de Grajal, delles villes ente les que s'atopa Fontihoyuelo. Los descendientes de Munio Alfonso fueron heredando a lo llargo de les distintes xeneraciones les sos posesiones, siendo unu de los sos descendientes Fernán Ruiz, que naz en redol al añu 1200 y ye'l primeru del llinaxe en llevar l'apellíu Cabeza de Vaca (familia que tuvo cañes qu'algamaron gran notoriedá). Supónse que los sos socesores ostentaron el títulu de Señor de Fontihoyuelo, pero hasta'l sieglu XIV nun s'atopen evidencies d'un Señor de Fontihoyuelo reconocíu como tal, siendo esti Juan Fernández Cabeza de Vaca, que de la mesma ye bisagüelu de Ruy Fernández (o Díaz) Cabeza de Vaca quien ostenta'l títulu cuando s'escribe'l Magüetu de les Behetrías de Castiella.
El señoríu siguió pasándose de padres a fíos y en 1693 l'herederu Francisco Cabeza de Vaca Quiñones y Guzmán foi nomáu primer Marqués de Fontihoyuelo. El so tataranieto, el IV Marqués de Fontihoyuelo Pedro Fernández de Villarroel recibió'l títulu de Grande d'España. La fía d'esti postreru (quinta Marquesa) morrió ensin descendencia, pasando los sos honores al so sobrín nietu. A partir d'esti momentu'l títulu de Marqués de Fontihoyuelo cai en desusu.
En 1922 el títulu foi rehabilitáu recallendo en Jaime de Silva y Mitjans (XXVIII Duque de Lécera), siendo la so nieta Ana María de Silva y Mora l'actual XI Marquesa de Fontihoyuelo.
Hai que tener en cuenta que tanto los señores como los marqueses de Fontihoyuelo ostentaron paralelamente más títulos, esto fai que la rellación que tuvieron cola villa a lo llargo de les xeneraciones fora de distintu grau, dende morar nella (incluyíu dalgún marqués) hasta nun triala na vida. La mayoría vivieron pela zona hasta la segunda metá del sieglu XVII, a partir d'esi momentu treslladar a ciudaes como Lleón, Valladolid o Madrid para nun volver mas.
El nome oficial del títulu ye Marqués de Fuentehoyuelo, calteniendo unu de los topónimos arcaicos.
En Lleón esiste la cai Marqués de Fontihoyuelo, por cuenta de que Francisco Cabeza de Vaca Quiñones y Guzmán foi archiveru de la ciudá y ellaboró un importante inventariu.
Venerable orde tercer de N. S. P. San Francisco de la villa de Fontihoyuelo
Frai Atanasio López, historiador franciscanu, escribe en 1904 en L'ecu franciscanu l'artículu Memoria histórica de la Venerable Orde Tercer de N. S. P. San Francisco de la Villa de Fontihoyuelo,[8] nel que rellata la hestoria de la orde, diciendo en llinies xenerales lo siguiente:
En 1745 los misioneros franciscanos José de San Antonio y Nicolás Pérez del Colexu-Seminariu de Sahagún crearon una orde tercer franciscana en Fontihoyuelo. Tuvo ésta una esistencia difícil ente otres coses porque nun se-y concedió una ilesia pa los exercicios, lo que la llevó a tar a puntu de sumir. En 1783 los hermanos Francisco Mamblona y Joaquín Zamora del mesmu colexu-seminariu optaron por refundarla creando nuevos estatutos y faciéndola dependiente del Conventu de Santa María de Jesús de Villalón. L'obispu de Lleón nomó a la ilesia de San Salvador como la so sede. El párrocu de la ilesia, Alonso Conde, foi designáu como Ministru de la orde y Antonio Coloráu como Discretu. Hubo problemes cola sede central de los franciscanos en Santiago de Compostela, por errores nel protocolu de fundación de la orde, pero acabó llegándose a un entendimientu y aprobáronse los estatutos. Supónse que nun debió de durar munchos años porque en 1841 el llibru onde se rexistraba tou lo relativo a la orde empezó a usase pa la inscripción de partíes de bautismos, y dexóse constancia de qu'asina se faía porque dicha orde (a la que llamen cofradería de penitentes) yá nun esistía.
En 1899 los flaires Manuel Torres y Cándido Abellás del Conventu de Castroverde de Campos empiecen una misión en Fontihoyuelo, Villacarralón, Villanueva de la Condesa, Bustillo de Chaves y Gordaliza de la Llomba. Esto ye aprovecháu pa refundar en 1901 la orde, faciéndola esta vegada dependiente del conventu de Castroverde y estableciendo de nuevu la sede na ilesia de San Salvador. Tolos párrocos de los mentaos pueblos ingresen na orde, siendo'l de Fontihoyuelo, Juan Pérez, nomáu Visitador. Esta nueva orde duró solamente unos años.
Gobiernu municipal
Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979[9][10]
El conceyu ta enclaváu en plena Meseta Norte, con un paisaxe tierracampino característicu, constituyíu por amplies llanures llixeramente ondulaes destinaes al cultivu de ceberes.
El pueblu alcontrar nuna especie de fondalada, tando arrodiáu per desniveles ascententes sacante nel so llau noroeste por onde se comunica con una zona igual d'ablayada pola qu'escurre'l regueru Fondu nel so camín escontra'l ríu Valderaduey. Dichos desniveles constitúin pequeñes cuesta nos llaos oeste y sur, ente que pol norte y l'este son un pocu más abruptos formando pequeños ribayos, nos que la erosión debida al escurrimiento de l'agua de lluvia forma cárcaves.
Nel so términu municipal naz el ríu Navajos, tamién conocíu como regueru Bustillo o Ahogaborricos. Concretamente naz na zona más elevada del conceyu (nel so suroeste), na llende col términu de Villanueva de la Condesa, onde s'alcuentra'l vértiz xeodésicu Navajos (841´4 msnm), a escasos metros d'un depósitu d'agua qu'abastez a dellos pueblos de la zona. Nacen tamién delles regueras en distintos puntos del conceyu, a les traces puede dicise que les alcontraes nel oeste desaguan nel ríu Valderaduey, les del este nel Sequillo y les del sur nel Navajos.
Esisten nel términu municipal dellos manantiales, dalgunos d'ellos abastecen a los llares y a la fonte d'agua potable y formen una pequeña llaguna permanente y delles estacionales.
La inmensa mayoría de les tierres del conceyu destinar al cultivu de ceberes, cola esceición de dalgunos majuelos. La masa arbórea práuticamente acútase a les riberes de delles de les regueras del conceyu, destacando una estrecha franxa qu'escurre pel este y sureste del nucleu urbanu, y a que les sos zones norte y sur denominar alamea y güerta Lipe respeutivamente.
Por cuenta de la emigración puede apreciase nel pueblu un descensu de la población paulatín dende l'añu 1900 que s'intensifica notablemente nes décades de los 60 y 70, llevándolo a convertise n'unu de los conceyos menos poblaos de la provincia. Ente 1910 y 2010, la población abrásase lliteralmente, pasando de 360 a 36 habitantes.
Nes últimes décades el númberu de persones que moren tol añu nel pueblu ye menor que los habitantes censaos, anque mientres el branu asocede lo contrario por cuenta de la llegada de braniantes. Esti patrón puede aplicase, con bien poques esceiciones, al restu de pueblos de la contorna.
Monumentos
Ilesia del Salvador[13] (d'antiguo de San Salvador). Ye un templu barrocu d'una sola nave con planta en cruz llatina construyida nel sieglu XVI so la supervisión del arquiteutu Juan Riberu de Rada. Na segunda metá del sieglu XX decidió baltase la fachada este por cuenta del so mala traza y construyila unos metros más tras, ensin faer nengún esfuerciu por harmonizala col restu del edificiu, empiorando en gran midida la estética del mesmu. Destaca'l pórticu llateral, con pilastres de madera tallao con figures de blasones y vieires, por onde se realizaba, hasta la última reforma, l'accesu cotidianu al templu.
Fonte construyida pola familia Cabeza de Vaca va dellos sieglos y restaurada en 2010.
La ilesia baltada que cita Pascual Madoz corresponder cola antigua ilesia de San Xuan. A empiezos del sieglu XXI foi robáu un arcu encontiáu que quedaba como muerte. Na actualidá, solo atópense los cimientos de la cortil del templu. Tamién hubo ellí un campusantu hasta que se construyó unu más modernu pela rodiada de pueblu, por cuenta de esto a la cortil conózse-y anguaño como'l "campusantu vieyu" y a la zona como "San Juan". El tamién citáu "oratoriu nuna casa particular" entá esiste nuna de les viviendes.
En dellos testos fai referencia a qu'esistió una ermita dedicada a Santa Marina.
Tamién hai nel pueblu diversos exemplos de l'arquiteutura popular d'esta contorna. Destacando ente ellos dellos palombares, tantu de planta redonda como cuadrada, amás de múltiples bodegues y de diverses construcciones d'adobe como viviendes, paneres y casetes.
Fonte de Fontihoyuelo.
Palombar en ruines.
Fiestes
El 18 de xunetu celébrase la fiesta de Santa Marina, patrona del pueblu, con verbenes y la tradicional redondilla en redol a la ilesia.
El 16 d'agostu faise un votu de villa a San Roque por haber llibráu al pueblu de la peste na edá media. Antaño amás de la ceremonia relixosa tamién yera un día festivu de descansu.
D'antiguo el 15 de mayu celebrábase'l día de San Isidro, patrón de los llabradores, realizando una procesión pelos caminos del pueblu pa bendicir los campos.
Hubo delles cofraderíes nesti pueblu como la de La nuesa señora de la Paz, la de les Fíes de María (muyeres solteres), la de la Virxe del Carmen y la del Sagráu Corazón de Jesús.
Economía
Ye un pueblu agrícola con 1630 hectárees de terrén. Tamién alluga una esplotación de ganáu ovín.
Pa les compres y demás servicios como'l sanitariu, los habitantes mover a la vecina llocalidá de Villalón de Campos.