Carcinóxenu |
---|
fuente de riesgo (es) |
causa del cáncer (es) , sustancia y nocivo (es) |
|
Un carcinóxenu o canceríxenu ye un axente físicu, químicu o biolóxicu potencialmente capaz de producir cáncer al esponese a texíos vivos.[1] Basándose no anterior, un carcinóxenu ye un axente físicu o químicu que puede producir una neoplasia.
Los carcinóxenos químicos definir pola capacidá de desenvolvimientu de tipos de tumores que nun se ven nos controles; por una mayor incidencia de dalgún tumor nos animales espuestos que nos non espuestos, o pola apaición más temprana de tumores en comparanza colos controles. El DDT (diclorodifeniltricloroetano), el bencenu y el asbesto fueron calificaos como carcinóxenos. El tabacu tamién foi identificáu como una fonte de riesgu de dellos tipos de cáncer. Los carcinóxenos son tamién frecuentemente, pero non necesariamente, teratógenos o mutágenos.
Importancia biomédica
Acéptase que'l 90% de los cánceres humanos tean provocaos por factores ambientales o nutricionales qu'inducen a un procesu de carcinogénesis. Estos inclúin el vezu de fumar, ciertos vezos dietéticos y l'esposición a la lluz solar, a productos químicos y a fármacos. Envalórase que'l 10% restante deber a factores xenéticos, víricos y a les radiaciones.
Identificación
La identificación de los carcinóxenos ye difícil. La mayoría de los efeutos carcinogénicos de los productos químicos tienen un periodu de llatencia enllargáu; nun ye raru que trescurran ente 20 y 30 años primero que se desenvuelvan los tumores. Estos efeutos tardiegos raramente detectar nos primeros ensayos clínicos de los nuevos fármacos. Les sustancies químiques capaces de producir cáncer nos animales de llaboratoriu tienen estructures diverses, lo que suxer que bien probablemente hai numberosos mecanismos arreyaos na inducción d'un cáncer. Créese que la carcinogénesis depende de distintos promotores químicos y que ye un procesu multifásico, dende l'entamu de los cambeos celulares hasta'l desenvolvimientu y proliferación de les célules tumorales. La mayoría de los carcinóxenos son compuestos arreactivos (procarcinógenos o carcinóxenos secundarios) que se converten en carcinóxenos primarios nel organismu.
Carcinóxenos en farmacoloxía
La detección del potencial carcinogénico d'un fármacu con baxa incidencia tumoral constitúi un problema grave mientres la fase d'evaluación de los nuevos fármacos. Por casu, ye normal qu'en cualquier estudiu, sía'l que quier la dosis, empléguense 100 animales (por qu'algamara significación estadística, la incidencia de desenvolvimientu de tumores tendría de ser del 4%, que ye desaxeradamente alzada pa la mayoría de los fármacos). Los estudios de mutagenicidad al curtiu plazu tán siendo un métodu eficaz y razonable de detección de potenciales carcinóxenos primero que se lleven a cabu los estudios na especie humana a gran escala y pueden, inclusive, aportar a meyores predictores de carcinogenicidad n'humanos.
Tendríen De evitase los fármacos con un eleváu potencial carcinogénico, pero les decisiones terapéutiques dependen de la rellación beneficio-riesgu. Por casu, a pesar de que los quimioterápicos alquilantes son potentes carcinóxenos en diverses especies animales, sería pocu lóxicu refugalos nun paciente con una enfermedá potencialmente mortal. Ye una situación análoga a la esposición a radiaciones X, que tamién tien un altu potencial carcinogénico.
Empléguense pocos fármacos pa los qu'esista una evidencia sólida de que son carcinóxenos na especie humana. Rares vegaes, los anticonceutivos orales producen adenomas hepáticos, tumores benignos dende'l puntu de vista de la so crecedera, pero que son desaxeradamente vasculares y pueden producir hemorraxes mortales. Dellos autores fixeron referencia a l'asociación ente la reserpina y el carcinoma de mama basándose n'estudios de casu control, pero esti afayu nun se pudo confirmar per mediu d'estudios de cohorte. Esisten pruebes convincentes de que dellos productos químicos non farmacolóxicos son carcinóxenos. Esta evidencia inclúi asociaciones como aflatoxinas y hepatoma, cloruru de vinilu y hemangiosarcoma hepáticu, brea de carbón y cáncer cutaneu, fumu de pitu y carcinoma pulmonar, y tintes de anilina y tumores vesicales.[2]
Ver tamién
Enllaces esternos
Referencies