Amalia Villa de la Tapia (22 de xunu de 1893, Potosí – 4 de marzu de 1994, Cochabamba), foi una aviadora boliviana.[1] En 1922 convertir na primer muyer boliviana en llograr la so llicencia de pilotu[2] y la primer aviadora suramericana.[3] Fundó un Club de Planiadores en Buenos Aires, el Club de Aeromodelismo Rafael Pabón y la Escuela Militar d'Aviación. Atendiendo al so pidimientu'l presidente Bautista Saavedra fundó la Fuercia Aérea Boliviana el 7 de setiembre de 1923 de la que formó parte col grau de teniente coronel.[4]
Biografía
Villa nació en Potosí, Bolivia, la segunda de cinco hermanos. Dempués de terminar la escuela secundaria camudar a Tacna, Perú, y depués a Lima.[1] Ellí ella estudió y graduóse como profesora de la escuela primaria en 1916. En 1921 empezó les lleiciones de vuelu na Escuela Civil de Bellavista (Escuela d'Aviación Civil de Bellavista) sosteniendo los estudios colos sos propios recursos, según la investigadora Severa Villalba de Sanabria. El 15 de marzu de 1922[5], de la Tapia calificó pa la so llicencia de pilotos nuna prueba llevada a cabu na escuela nun avión Curtis JN-4 Jenny[6] y convirtióse na primer aviadora suramericana recibiendo les felicitaciones del presidente Bautista Saavedra.[4][3]quien el 10 de xineru de 1922 emitiría una llei nacional pola que se destinaba un monto de tresmil bolivianos pa cubrir gastos d'estudios de Villa nel Perú[7].
Poco dempués, Villa tornó a Bolivia y en 1923 pola so insistencia, el 7 de setiembre'l presidente creó, por aciu Decretu Supremu[8] la Escuela d'Aviación Civil. A principios de los años 30, de la Tapia viaxó a Francia y llogró la so segunda llicencia como aviadora na Escuela d'Aviación Caudron de Crotoy, cerca de París, nel pueblu de Le Crotoy. Trató d'apuntase pa volar na Guerra del Chaco pa defender al so país, pero les muyeres nun taben dexaes nes fuercies armaes. En 1958, cuando Villa foi incorporada oficialmente a la Fuercia Aérea Boliviana a les sos 65 años, dióse-y el rangu de capitán y más tarde teniente coronel.[1]En 1980 a la edá de 87 años, mientres el gobiernu de Lidia Gueiler, foi xubida a Coronela[9].
Na so calidá de conocedora de les aeronaves de dómina sostenía que l'avión de Rafael Pabón, héroe bolivianu de la Guerra del Chaco posiblemente nun fuera baltáu[10], si non que pudo cayera por razones nunca esclariaes ante l'ausencia d'una investigación refecha[11].
Finó a los 100 años en Cochabamba el 4 de marzu de 1994.[12]
Obra
Mientres el tiempu que vivió n'arxentina Villa conoció a Alfonsina Storni, de quien tenía llibros autografiados, posiblemente esti alcuentru influyó nella y espertó el deséu d'escribir[9]. Villa de manera sistemática coleccionara artículos[13] ya información rellacionada cola Historia de l'Aviación en Bolivia, esti trabayu foi la base del Mancomún Históricu de la Fuercia Aérea[14], repositorio que primeramente se topaba na so casa particular[15]y qu'anguaño forma parte importante del Muséu Aeroespacial de Bolivia[16].
el so trabayu historiográficu y d'investigación foi tresformáu n'unu de los llibros referenciales de la Historia de l'Aviación en Bolivia[17].
Ente'l so producción atopen obres d'historia y narrativa, ente les más destacaes:
Ales de Bolivia, historia de l'aviación boliviana, 3 tomos.
Los primeres astronautes, una fábula infantil.
Homenaxes
El llabor de Villa en Bolivia nun tuvo en vida nin tres la so desapaición[18] l'espardimientu y atención que merecía[9], pela cueta l'aviadora tuvo munches torgues pa llograr reconocencies oficiales nel so país, foi sofitada pola publicación de periodismu orureña Feminiflor[19], que realzaba'l so llabor y les sos capacidaes.
En Perú foi bien conocida ya inclusive llegó a ufierta-y -y la ciudadanía y una condecoración tres nacionalizarse peruana, ufiertes que Villa refugó[20].
En 2012 l'académica de la llingua Gaby Vallejo Canedo escribió la biografía novelada "Amalia. Dende l'espeyu del tiempu" publicada en Cochabamba pol Grupu Editorial Kipus.[22][23]